همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان از آمادگی این شورا برای بازشماری آرای 10درصد صندوق‌ها در مهلت قانونی بررسی شکایت‌ها در صورت دریافت درخواست آقایان کروبی و موسوی خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما شرکت کرده بود، افزود:‌ اگر این دو نامزد، روز دوشنبه اول تیر هم درخواست خود را به شورا بدهند ما آمادگی عملی کردن این پیشنهاد را داریم.

وی افزود: اگر چه دو نامزد در جلسه ملاقات حضوری با اعضای شورای نگهبان در روز شنبه حاضر نشدند ولی با این وجود ما همچنان آمادگی داریم تا فرصت ملاقات دیگری برای بررسی مستقیم نظرات کاندیداها در اختیار آنان قرار داده شود.

کدخدایی هچنین با اشاره به جایگاه رفیع مراجع تقلید در امور دینی و مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: شورای نگهبان تصمیم گرفت با حضور درخدمت مراجع، توضیحاتی را درباره روند انتخابات بدهد و در مقابل آنان نیز رهنمودهایی داشتند که ما اطمینان دادیم مسائل با بی طرفی کامل رسیدگی و اعلام خواهد شد.

وی افزود: ما گزارش‌های مختلف و شکایاتی از طرف 3 نامزد انتخابات ریاست جمهوری داشتیم که بخش‌هایی از آنها به خطاهای قبل از انتخابات و مناظره ها مربوط می شد که شاید رسیدگی آن‌ها چندان در صلاحیت شورا نباشد ولی شکایات مشترکی که دیده شد، یکی وضع توزیع تعرفه‌ها بود، تردید وجود داشت که برخی شعب در شهرستان‌ها با کمبود مواجهه شده‌اند یا با تاخیر به آن‌ها رسیده است، ما همه را بررسی کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنان خود با بیان این نکته که امسال وزارت کشور برای نخستین بار تعرفه‌ها را کد دار کرده است به صورتی که هر استانی کد خاص خود را داشته است گفت: در بررسی انجام شده مشخص شد که به جز یکی دو مورد با تاخیر 40 دقیقه‌ای برای مثلا در یزد و اصفهان، مشکل خاص دیگری وجود نداشته است.

وی افزود: گزارش مشترک دیگر، اجبار مردم به رای دادن به نامزدی خاص بود که موارد آن بسیار معدود و برای هر 3 نامزد دیده شده بود که در هر مورد ناظران ما برخورد کرده بودند.

وی از جمله دیگر شکایات را مهر نکردن شناسنامه یا تعرفه ذکر کرد و گفت: این اتفاق در برخی استان‌ها و در حد چند مورد گزارش شده که اصلاح شد ولی در مورد ممانعت از حضور نمایندگان کاندیداها،‌ آن‌ها نمی‌توانستند به تعداد صندوق‌ها نماینده قرار بدهند و از طرف دیگر اگر نمایندگان بخواهند در نظارت دخالت کنند، با آنها برخورد می‌شود، همان گونه که در مواردی این امر موجب اخراج شده است (40 تا 50 مورد)، یا برخی نمایندگان دیر مراجعه کرده بودند، البته حضور نداشتن نماینده الزاما به معنی وقوع تخلف نیست.

کدخدایی در ادامه با اشاره به حضور و درخواست محسن رضایی برای بازشماری آرا در چند استان و موافقت شورای نگهبان گفت: قرار شد به صورت تصادفی تعدادی از صندوق‌ها بازشماری شود و اگر میزان تخلفات قابل توجه بود، ما حاضریم بقیه صندوق‌ها هم بازشماری شود چرا که ما خود را مصون از اشتباه نمی‌دانیم و چیزی را هم از مردم پنهان نمی‌کنیم.

وی افزود: پیش بینی ما این است که این بازشماری یک روزه پایان پذیرد و ما در مهلت قانونی که چهارشنبه تمام می‌شود بتوانیم نتیجه را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره پیشنهاد بازشماری 10 درصد از صندوق‌های رای گفت: اگر چه قانون گذار تکلیفی در این زمینه برای ما تعیین نکرده است ولی این پیشنهاد برای اطمینان بخشی بیشتر مطرح شد و ما هنوز آمادگی داریم که اگر دو داوطلب دیگر (آقایان کروبی و موسوی) فردا درخواست خود را مطرح کنند، این پیشنهاد را عملی کنیم.

وی افزود: شورای نگهبان علاوه بر تدابیر پیش گیرانه از جمله حضور ناظران خود و تصویب فرآیند برگزاری انتخابات، به بررسی انتخابات پرداخته است و در صورتی که تخلفی موجب تاثیر بر سرنوشت انتخابات شود، می‌تواند موجب ابطال برخی حوزه‌ها یا برخی صندوق‌های رای شود ولی اگر تخلف تاثیرگذار نبود به محاکم دادگستری ارجاع می‌شود که در انتخابات اخیر، 227 مورد شکایت در استان‌ها و شهرستان‌ها دریافت و تعدای از آن‌ها به محاکم دادگستری ارجاع شد.

کدخدایی درباره مسئله تعداد تعرفه‌ها و ابهام در مورد میزان چاپ آن‌ها هم گفت: ما امروز(یکشنبه 31 خرداد) هیئت 3 نفره‌ای را برای تحقیق در این مورد اعزام کردیم که قراردادهای چاپ و میزان توزیع را آوردند و همچنین در مواردی مثل کمبود تعرفه‌ها، ساعات اخذ رای و نیز آمار جزئی صندوق‌ها توضیحاتی از وزیر کشور خواسته شد.

وی افزود: اعتراض مشترک دیگری که نامزدها داشتند تعداد آرای بیش از واجدان شرایط در برخی حوزه‌های انتخابیه بود که بررسی های ما نشان داد تعداد حوزه های اعلام شده درست نیست و 50 شهرستان براساس آمار اولیه این مسئله را دارند که می تواند به عللی نظیر نداشتن منع قانونی برای دادن رای در هر محل برخلاف مرحله دوم در انتخابات مجلس، وجود شهرهای مهاجرپذیر، ییلاقی و به هم پیوسته از نظر جغرافیایی باشد، در عین حال قرار شد تا بازرسانی برای بررسی به اداره آمار اعزام شوند. البته مجموع آرای این حوزه‌ها در کل 3 میلیون رای می‌شود که تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد.

کدخدایی پیشنهاد خود را استفاده از ابزار قانون برای پی گیری مسائل ذکر کرد و گفت: ما آماده بررسی شکایات و دادن پاسخ قانع کننده هستیم مشروط بر آن که آن‌ها هم در چارچوب قانون حرکت کنند، هنوز هم فرصت باقی است و ما آماده تشکیل جلسه دیگری برای شنیدن نظرات دو کاندیدا هستیم.

کد خبر 83987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز